Info penting untuk final year student!

10:52 PM



Assalamualaikum dan hai readers!


ehem, baru je tukar layout blog ni. rasa macam matang sikit. dan rasa macam kemas sikit lah dari before this plus header baru weh! kita godek godek adobe photoshop sendiri. pastu jadilah header tu, hiks simple je pungg. 

oh okay! post ini khas untuk final year student. tapi tapi kalau sesiapa yang nak buat research tu and adik kakak abang yang nak tambah ilmu pun, meh sini baca entry ni sampai habis yea?

since sekarang ni dah jadi final year student. so kena siapkan final year project or we call it as thesis too. bila nak buat FYP ni bukan senang. kena baca banyak info pasal previous research. nak kena tahu apa masalah and apa yang sebenarnya main objective fyp kita. semua tu dapat dari bacaan kawan kawan. 

so sini meh nak kasi tahu satu apps yang berguna tuk bacaan kita. nah apps MENDELEY .



taip je MENDELEY , nanti akan keluar tu macam dalam gambar. apps ni sebenarnya senang untuk kita cari previous journal. taip je apa yang kita nak, so akan keluar. tak kisah kita dari bidang apa. serius memang senang. boleh terus download apps ni kat laptop *lagi mudah* biasanya student akan cari journal melalui google scholar, boleh guna google scholar tapi terhad journal yang kita dapat. bila guna apps mendeley kita dapat journal dari macam macam sources. so banyak manfaatnya kan?

macam ni kalau dah download dkt laptop. sign in terus.

before tu sign up dulu account mendeley korang kat SINI

kalau dah sign in, terus pi literature search untuk cari tajuk journal yang korang nak.

so bila dah dapat tajuk journal, senang lah untuk korang baca. tengok mana info yang diperlukan. untuk fyp, kita kena banyak banyak sangat membaca. yes, sangat banyak sebab untuk dapat info yang kita betul betul perlukan bukan senang. ramai dah degree, master and even phd student guna app ni. tidak perlu diragui lagi.

harap entry ni membantu. muehehe.

link kat bawah ni penting untuk guna mendeley. 


p/s : kalau ada jalan mudah nak cari info, kenapa guna jalan yang susah ? so harap membantu. all the best  final year students and researchers!


sincerely,
Suhaiza.



You Might Also Like

5 comments

  1. Seriously . This one definitely one of the best option especially THAT FYP . haha Thanks btw . really appreciated !

    Syamsid Blog

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha THAT FYP. scariest part being final year student :p

      Delete
  2. hye, thanks for singgah dan tinggal jejak kt blog sy. am currently a third year student. lucky to know about this apps before my FYP1 (next sem). tp tu la skrg pun byk je journal nk kena cri >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. third year tu dh kena latih diri bermain dgn jurnal hehe

      Delete

Hello There! :)

Chit Chat